Holiday Lights Cruise

Hej!

I lördags jobbade jag två timmar på morgonen och sen begav jag mig in mot stan för att möta upp Erika. Vi träffades utanför Hard Rock Café på Pier 39 och började med att gå runt lite i alla de små affärerna som finns där. Efter det tog vi en sen lunch på Hard Rock café, väldigt gott men musiken var lite hög så det var svårt att höra varandra. Vi bestämde oss sen för att gå upp mot Svenska kyrkan men innan det stannade vi till vid ett ställe där de sålde biljetter till små båtutflykter. Det var en som hette Holiday Lights Cruise som var en kryssning som höll på i 1.5 timmar och man fick både dricka och kakor och det lät ju både roligt och gott. Så innan vi traskade upp mot kyrkan köpte vi varsin biljett till den och den skulle lämna vid 17.30. Vi kollade mest bara runt lite i kyrkan och det var kul att visa den för Erika.

Pier 39 m. Erika

Vi gick sen ner till båten vi skulle ta och vid 17.30 lämnade den hamnen och vi begav oss ut på vågorna. Vi åkte först under Golden Gate-bron, sen åkte vi förbi Alcatraz och sen under Bay bridge och tillbaka till pier 39 igen. Det var lite kallt att sitta ute men det var väldigt mysigt ändå. Det var också ett väldigt spontant beslut att åka båten, vilket gjorde det lite roligare.

HLC1 HLC2 IMG_1850

Efter båtturen tog vi spårvagnen in till the Financial District och gick sen en promenad till Union Square-området. På vägen gick vi in i chokladbutiken Ghiradelli och Erika köpte på sig lite choklad och en fin plåtburk. Vi tog sen en varsin chailatte på Peet’s och sen åkte vi hem till mig. Väl hemma kollade vi på halva första Harry Potter-filmen (jag har nämligen läst första boken nu) och drack lite julmust och åt massa godis.

Jag måste berätta om den nedersta bilden här under. Det finns ett ställe där man kan sitta på varsin stol med ett ganska stort mellanrum (ja, ni ser ju) och så kan man prata med varandra och det hörs jättebra. Det låter som om den som sitter i andra stolen står precis bakom en.

Lördag kvällIgår vaknade vi upp vid 9-tiden och bestämde oss för att äta frukost på caféet här nära. Vi åkte sen in till stan igen och gick på en guidad tur (samma företag som gjorde den som jag och Isabella gick på för två veckor sen). Vi gick en halvtimme typ men den var inte superintressant så vi “råkade” tappa bort gruppen. Vi gick då runt lite själva bland alla höghusen istället och sen tillbaka till Ghiradelli (chokladaffären) och delade på en jättestor glass.

Financial district GhiradelliVi åkte sen till the Painted Ladies för Erika ville gärna se dem och jag ville gärna ha en bild framför dem så jag kunde jämföra hur jag såg ut Juli 2011 med December 2014. Resultatet ser ni nedan. Vi åkte sen tillbaka in till stan och gick på bio. Vi såg den nya Annie-filmen som var väldigt mysig. Erika mötte sen upp två andra Au Pairer som också bor i San Rafael och jag begav mig av hemåt och tog det bara lugnt.

Painted ladies 2011 vs. 2014

Idag har jag spenderat dagen med tjejerna. Jag började dock med att skypa lite med pappa. Vi pratade om allt och ingenting och det var lika mysigt som vanligt. Jag åkte sen och handlade mat för veckan och sen hade jag ansvar för tjejerna mellan 10.30 och 18. Vi klädde granen, bakade kakor (pepparkakor och chocolate chip cookies) och la pussel. Det var en rätt så lugn dag men man blir rätt så trött av att jobba så länge. När jag väl hade slutat gick jag till gallerian och köpte en julklapp till mormorn, det blev en scarf från H&M. Vi åt sen middag och efter det slog jag in mina julklappar och skrev lite rim till dem. Nu tänkte jag kolla lite mer på Harry Potter och sen ska jag sova för imorgon blir det ytterligare en lång dag. Men sen är det jul och då blir det inte lika mycket eftersom föräldrarna är hemma.

Pepparkaksbak

Det har jag glömt att berätta här förresten. Den 28:e december beger vi oss ut på en road trip till Phoenix, Arizona. Bilresan dit tar runt 12 timmar så vi kommer stanna till i Los Angeles på vägen tror jag. Det ska bli superkul att åka iväg och få se en ny stat och allt.

6 thoughts on “Holiday Lights Cruise

  1. Hallå gulliga Stockholmstjejen.Alltid kul att läsa om dina upplevelser i ditt för tillfället hemland. Kul också att du träffar tjejer som du kan snacka tjej språk med. Att du måsta ta ett amerikanskt körkort var för mig en nyhet. Bra att du klarade teorin och så får man hoppas att uppkörningen också går bra.Intressant att du ska ut och resa till främmande orter. Reser du med värdfolket eller har du sällskap med någon svensk tjej?. Idag är det dan före julafton och i morgon träffas vihosBosse och Stintan. Men först skall Bitte och jag äta lutfisk hos Annbritt, Kalle skall vara hos Bergmans och fira jul. Men bara till 4-tiden för då åker vi fyra till Sollentuna. Just dom här dagarna omkring jul är det som mörkast, men efter nyår blir det ljusare dag för dag,skall bli skönt. Jag gillar ju snön men har det lite svårt med mörkret. Det är just nu inte så kallt men en bit in i februari kommer vi säkert att frysa lite grann. Vi skall som sagt vara hos Bosse och Stintan och fira en traditionell jul, ja du vet skinka prinskorv Janssons frestelse och godis samt den vanliga julklappsutdelningen. Att vi längtar efter dig hoppas jag du förstår men samtidigt är det viktigt för oss att veta att du mår bra, är glad och lycklig i din roll som extramamma till dom två tjejorna. Undrar vad dom heter, du använder bara begynnelsebokstäverna på dom. Det får vi veta om några dagar. Önskar dig en riktig och god minnesvärd jul. GOD JUL OCH GOTT NYTT ÅR. morfar.

    Like

    • Till Arizona reser jag med värdfamiljen. Vi åker imorgon söndag och kommer hem lördagen den tredje.
      Det var jättekul att skypa på julafton och det var så kul att se alla igen. Mamma får bjuda in dig på middag snart igen så kan vi prata mer i lugn och ro och så kan jag berätta vad tjejerna heter då!

      Like

  2. Hej älskling. Idag är det juldagen och klockan är 15.00 alltså 06 för dig. Tack för igår, det var så roligt att du var med oss på skype så länge. Egentligen så hade det varit roligt ifall du hade haft en 100 kronors-present och varit med i leken. Om du är borta nästa år så gör vi så. Tack också för det fina halsbandet, koftan och ögonbindeln. Perfekt, du känner verkligen mig. Halsbandet är jättefint och jag kommer att ha det ofta. Kalles skjorta sitter som handen i handsken, perfekt köp som vanligt av dig. Nu vet vi vilken storlek han har.
    Vilka fina bilder du har tagit av San Fransisco, jag ser verkligen fram emot att komma och hälsa på.Bara tre månader kvar :)) Roligt att se skillnaden mellan första bilden vid painted ladies och nutid. Men…man ser ju inte att det är skillnad på årstiderna.
    Hur blev pepparkakorna? Var hade du köpt degen och tyckte barnen om det? Jag antar att det är som gingerbread eller hur. Men oftast är det väl mjukt i USA? Som mjuk pepparkaka? Ha en bra juldag tillsammans med familjen och berätta vad de tycker om presenterna. Skype imorgon juldagen?? 1000 julpussar och julkramar från mig!!!

    Like

    • Pepparkakorna blev halvbra. Det var deg från IKEA så de skulle ju bli som hemma men jag tror att de var lite tjocka samt inte var inne i ungen tillräckligt länge. Men de var helt okej ändå! 😀

      Like

  3. Underbart blogginlägg, jag vill också åka den båten på kvällen. Vilken häftig skyline…. Kul att du har det så bra och det märks i dina spontant härliga inlägg på bloggen. Häftigt att jämföra bilderna vid Painted Ladies, det har hänt en del sen dess….
    Nu är det snart dags för mig att åka på retreat och det var härligt att skypa med dig imorse. Hoppas att ni får en underbar resa och ett fint nyårsfirande…
    Gott nytt år min allra käraste dotter

    /Pappa

    Like

Leave a comment