Cultural Care Au Pair training school

Hej! Nu sitter jag i det som kommer vara mitt sovrum de kommande 12 månaderna här i San Francisco. Jag ska berätta om allt som har hänt den här veckan och jag tänkte börja med träningsskolan som jag var på i New York.

Mitt flyg från Arlanda lämnade Stockholm klockan 17.35 i måndags. Vi var 9 tjejer som skulle åka som Au Pairer och Cultural Care hade bokat våra platser så vi kunde sitta tillsammans. Vid 20 lokal tid landade vi på JFK i New York. Klockan var då 02 hemma i Sverige och jag sov inget på planet så jag var rätt så trött vid den tiden. Anledningen till att jag inte sov på planet var för att jag kände att det var bättre att jag höll mig vaken och istället sov när jag kom fram till skolan, och därmed minska min jetlag. Vi fick vänta ett tag på flygplatsen på att chauffören kom för att hämta upp oss. Väl framme vid skolan, klockan var då ca 23, fick vi lite information, vi fick nycklar till rummet och sen var det bara att gå upp, bädda och gå och lägga sig. En del au pairer som också var på träningsskolan hade kommit tidigare så några låg och sov inne på mitt rum när jag kom in.

Efter en natt på en något otroligt oskön madrass vaknade jag upp och det var då dags för frukost och sen lektioner vid 8. Jag gick i en klass tillsammans med 23 andra au pairer som också ska spendera sitt år i Kalifornien. Första dagen gick vi i alla fall i skolan fram till ca 18.30. Det kändes som en rätt så lång dag då jag var rätt så slut efter den långa resan och jag hade heller inte sovit jättebra på natten.

Schemat för onsdagen var rätt så likt tisdagen fast istället för att sluta klockan 18.30 så hade vi lektioner fram till 21. Som tur var så var det två roliga föreläsningar onsdag kväll mellan 19 och 21 så den kvällen var ändå rätt så rolig. Den första föreläsningen var av en polis i New York som gick igenom en del lagar och vad man skulle tänka på i vissa situationer. Det var både intressant och underhållande då han var riktigt rolig att lyssna på. Föreläsning nummer två var av en kille från the American Red Cross (röda korset) som pratade om körning och vad man ska tänka på ifall bilen går sönder etc. Han var också en riktigt skön person men vi var alla så trötta vid det laget så jag tror att det hade varit roligare att lyssna på honom om det hade varit tidigare på dagen.

På torsdagen hade vi en första hjälpen- och hjärt- och lungräddningskurs och jag fick föreläsare nummer två som lärare under den kursen, vilket var väldigt roligt. Han hade kvällen innan pratat om vad man skulle göra ifall bilen gick sönder på natten och sen på morgonen berättade han att hans bil faktiskt hade gått sönder samma kväll så han hade inte kommit hem förrän ca klockan två på natten. Den kursen pågick i alla fall fram till ca 14 och sen var det dags för oss att bege oss in till New York city. Jag fick min resa in till New York betalat av min värdfamilj vilket var så himla gulligt av dem att göra.

Jag tänkte att jag skriver om New York i ett separat inlägg då det kommer bli en hel del text och bilder om det.

IMG_0573

IMG_0587

IMG_0579
Detta är St. John’s university. Det ser riktigt fint ut på utsidan men tyvärr så var det inte lika häftigt och fräscht där inne.

Leave a comment